sâmbătă, 1 august 2015

Traversarea Tarnitei dus-intors



14km inot in 5 ore 10 minute


 
la finalul celor 14k

Anul trecut am scris cele de mai jos :

Flip-turn la Tarnita

Stiti ce e un flip-turn, nu ? Treaba aia pe care o faci la capat de culoar, ca sa te intorci rapid. Mai precis la capat de culoar te dai peste cap si te impingi cu picioarele de capatul bazinului ca sa pleci in viteza inapoi.

Am tot zis ca trebuie sa invat si eu kestia asta, dar am tot aminat. Prin iarna ma intilnesc cu Razvan Cuc la bazin si imi zice ca s-a gindit sa faca traversarea Tarnitei dus-intors, adica sa nu se opreasca la capat si sa se intoarca inot inapoi la start, adica 14km in total.
Stiu ca multi i-ar fi recomandat rapid pilule, dar eu l-am intrebat daca nu ma ia si pe mine cu el :D
Nu e o idee minunata sa faci flip-turn la Tarnita ?

Stelele au decis sa nu facem treaba asta anul asta, dar ... poate la anu'... ?


inainte de start


Anul acesta …

Eu cloceam deja ideea de aproape doi ani si eram decis sa o fac chiar si singur. Am intrebat pe FB cam cu o luna inainte de concurs daca nu vrea cineva sa facem tzacaneala asta, dar in final nu am reusit sa gasesc pe nimeni.

Stiam ca Razvan inca are probleme cu spatele, dar cum nu gasisem pe nimeni, am decis sa-i trimit un mail cu citeva zile inainte de concurs, poftindu-l sa se relaxeze cu o dubla traversare, numai buna sa-i puna la loc vertebrele  ;)

O asemenea terapie neconventionala nu putea sa-l lase indiferent … Om adevarat fiind, si-a bagat piciorul in neuron si a decis sa vina. Uite asa, intr-o singura secunda, viata devine un foc de artificii.

Astrele au vrut ca el sa imi dea ideea acu doi ani si tot el sa-mi fie partener de travsersare.

 
echipare rapida, erau 9 grade


Antrenament

Cum te antrenezi pentru 14km de inot ? Habar nu am. Cautati pe google. Practic s-a decis treaba cu vreo 4 zile inainte de concurs, deci … nu mai era timp de facut mare lucru. Asa ca m-am odihnit, ca de obicei. Tulai ce misto e sa nu ai habar ce te asteapta … :D

Cred ca ar trebui sa inoti distante lungi … Eu am fost la Tarnita de vreo 4 ori si am inotat relaxat distante de 2-4 km. Clar nu ajunge, dar pentru supravietuire e suficient.

Din punctul meu de vedere daca stii sa inoti relaxat, poti inota orice distanta. Deocamdata ideea asta se pare ca functioneaza pina la 14km, mai departe ….  ramine de vazut.


Planul

E clar ca daca traversezi dus si intors Tarnita, greul va fi pe intoarcere, asa ca planul a fost sa plecam pe la ora 8 de la coada lacului spre zona de start, astfel incit sa ajungem acolo inainte de startul concursului, astfel incit intoarcerea sa o facem impreuna cu toti concurentii de la proba de 6500m, avind astfel suport de pe caiace, in caz caz ne trebuia ceva, un mic, o bere, o maslina ...

Am pus intr-o punga niste batoane, apa, crema de protectie solara si niste vaselina si le-am lasat unui prieten de-al lui Razvan, astfel incit sa le primim cind vom ajunge in zona de start, inainte de intoarcere. Multumim pentru ajutor.

Vio s-a ocupat de ridicarea kiturilor noastre de concurs, astfel incit atunci cind am ajuns in zona de start ne-au inscriptionat si pe noi cu numerele de concurs si am primit castile de inot cu numerele pe ele. Multumim si ei pentru ajutor, ofcors, mai ales ca a participat la proba de 6500m, deci avea treaba si ea.

Cam asta a fost tot, nu e foarte complicata treaba. Enough talk, let’s swim !
 

traseul parcurs, dus - intors


Povestea

Greul a inceput de dimineata, cu trezit la ora 5 jumate. Sa te dai jos din patul cald stiind ca o sa te bagi intr-un lac de munte pentru vreo 5 ore nu e un gind prea placut...

Am mincat un strop si am plecat sa-l iau pe Razvan de acasa. Desi era foarte devreme, strazile erau pline de untoldisti beti. Sau poate nu erau beti, dar in mod clar se clatinau si priveau confuz spre puncte inexistente. Era 6 dimineata si muzica inca bubuia.

Pe masura ce ne apropiam de lac aruncam privirea din cind in cind spre termometrul masinii si constatam cum temperatura scadea la cote inadecvate. Cind am ajuns la coada lacului termometrul se incapatinase sa arata 9 grade. Ce nesuferit …

M-am gindit ca e doar o toana de-a lui, dar cind m-am dat jos din masina, desi eram cu un polar pe mine, am inceput sa tremur serios. Not good.

Razvan se da jos din masina si zice “acu ca ne-am lamurit cu temperatura aerului, hai sa vedem si temperatura apei”  :D

Termometru nu aveam, asa ca ne-am bagat extremitatile in lac. Surprinzator, dar apa era mult mai calda decit aerul de afara, asa ca ne-am apucat tovaraseste sa ne echipam pentru ghidusie, era clar preferabil sa fim in apa decit afara. Asta nu inseamna ca era calda apa, ci doar ca avea mai mult de 9 grade.

 
gata de balaceala

De la coada lacului spre zona de start

Am pus neoprenele pe noi, ne-am uns cu crema solara pe moaca, urechi si git si apoi am pus vaselina pe unde ne-a dus capul ca s-ar putea freca ceva de altceva, sau altceva de ceva. Intelegeti voi.

Soarele tocmai aparea de peste culmi, iar cum aerul era foarte rece, aburi pluteau peste lacul de oglinda, ca intr-un film suprarealist. Peisajul era fabulos. Pacat ca nu aveam cu ce sa pozam. Dar noi aveam o treaba de facut, rait ?

Am plecat relaxat, nu stiam nici unul cit de solicitanta e treaba asta asa ca ideea era sa ajungem cit mai fresh in zona de start, ca sa fim cit mai ok pentru intoarcere. Ca sa masor cit mai bine traseul, fara sa fie pierderi de semnal, am pus ceasul cu gps pe cap, intre cele doua casti de inot, astfel incit sa fie tot timpul afara din apa. L-am setat sa piuie la fiecare kilometru, asa ca stiam cu precizie ce distanta am parcurs. O idee cam proasta, la asemenea distanta cred ca era preferabil sa nu stiu cit mai am …

Pe mina aveam un ceas obisnuit, asa ca stiam si ce timp a trecut de la start. Pe mine nu prea ma interesa subiectul asta, dar Razvan a preferat sa stim si timpul asa ca l-am luat si pe el.

Primii 4km au trecut intr-o clipita, nu mi-a venit sa cred ca am ajuns la kilometrul patru si trecusera doar 80 minute. Intre timp au inceput sa treaca pe linga noi caiace indreptindu-se catre zona de start. Cum aveam pe cap casti cu traversarea tarnitei, unii s-au oprit si ne-au anuntat ca am gresit grav traseul si ora, ca startul e in alta parte si la alta ora …

Va dati seama cit de cretini au crezut ca sintem ? Sau poate … chiar eram :D

Necuratul a lovit putin dupa kilometrul 4. Am mai avut circei din cind in cind, dar de obicei destul de suportabili. Asta a fost mama si cu tata lor, Chuck Norris-ul circeilor, si a lovit fara preaviz. Am simtit cum gamba dreapta s-a contractat complet si asa a ramas. Nu mai puteam sa misc deloc piciorul drept, parca mi-l taia cineva cu fierastraul. Orice faceam, nu voia sa plece contractura. A trebuie sa ma opresc si sa astept sa treaca.

Al naibii de nasol a durut. Baiul a fost ca dupa aceea nu mai puteam da din piciorul drept, simteam cum contractura vrea sa ma capseze din nou. Solutie ? Este, sa inot fara sa dau din picioare. Nu am mai incercat asta, dar este un inceput pentru toate, nu ? Abandonul nu e pe lista, ca de obicei.

Am constatat ca nu e foarte greu sa inot fara sa dau din picioare, insa viteza scade semnificativ. Daca nu dai din picioare, ele se scufunda si pozitia in apa nu mai e orizontala, asa ca viteza scade semnificativ. Dar nu aveam ce face. Am incercat sa fac kick numai cu stingul, dar mi-am dat seama rapid ca daca suprasolicit stingul o sa ajung rapid si cu el la circel, asa ca nu era o solutie buna. Mai bine incet, dar sigur. Ideea era sa termin, indiferent de timp.

Pe ultimii 2km inainte de a ajunge in zona de start vintul batea destul de puternic, asa ca au aparut valurile. Concurentii de la proba de 1500m mai inotau cind am ajuns in zona de start. Plecasem la 8:10 de la coada lacului si am ajuns la start la 10:34, asa ca mai aveam cam 25 minute sa mincam ceva, sa schimbam castile cu cele de concurs si sa ne tatueze numerele pe buci (pardon, miini).
 

intoarcerea, odata cu startul concursului
 
De la start inapoi la coada lacului

Odata rezolvate treburile organizatorice am mincat trei batoane si am baut ceva apa, nu foarte multa, sa nu plec cu un bolovan in burta. Asa am vrut dar nu prea mi-a reusit treaba asta, aveam sa aflu mai tirziu. Am predat pungile si am plecat spre apa, startul se dadea in citeva minute. Repede zboara timpul.

M-am intilnit cu prieteni dragi, ne-am incurajat reciproc si am intrat in apa. Atmosfera era incendiara. Distanta e mare, e cel mai lung concurs de inot de la noi, asa ca fara sa vrei te umple de adrenalina.

Pentru mine necunoscutul acum incepea. Traversarea o mai facusem, dar banuiam ca exista viata si dupa 7000m, iar acum era momentul sa aflu.

Am plecat foarte incet, aveam burta destul de plina si erau valuri, asa ca speram sa nu mi se faca rau. Pe mal mi-am masat gambele cit am putut (nu prea am avut timp), asa ca puteam sa dau cit de cit din picioare, fara sa le fortez, nu voiam sa ajung iar la circei.

Primii 4km au mers foarte usor, asa ca am ajuns la kilometrul 11 fara probleme. Baiul insa a fost ca aici a aparut greata si senzatia de voma. La bazin cind ajung la senzatia asta (destul de rar se intimpla), ma opresc, ies din bazin si renunt la antrenament, nu am reusit sa gasesc o solutie ca sa scap de ea. Dar aici … nu aveam de gind sa renunt. Cind alerg si mi se face rau, vomez si stiu ca dupa aceea e totul ok. Dar in apa nu facusem niciodata treaba asta, nu stiam cum e, asa ca am preferat sa nu ajung acolo.

Am incercat sa inot astfel incit balansul sa fie cit mai mic posibil, m-am si oprit de citeva ori cind senzatia era prea puternica. Una peste alta, am reusit sa ajung pina la final fara sa vomez.

Tot pe la kilometrul 11 a inceput sa imi fie frig. Eram deja de mai mult de 4 ore in apa si corpul nu mai avea energie pentru a produce caldura. La treaba asta nu ma gindisem, ar fi fost bine sa fi avut niste geluri la mine atit la dus cit si la intors. Se consuma extrem de multa energie cu incalzitul corpului.

Ultimii 2km au durat o vesnicie. Am avut senzatia ca am mai traversat inca o data Tarnita pe aia doi kilometri. Fizic nu e o provocare extrem de mare distanta asta, dar mental e o provocare uriasa, asa ca neuronul a constatat cu mirare ca iar l-am scos din zona de confort.

Dupa 2:46 am ajuns la final, infometat si infrigurat, nerabdator sa ma intind la soare si sa maninc ceva, stiind ca scap de senzatia de greata odata ce nu ma mai balanganesc. Razvan ma astepta la sosire, el a tras tare pe intoarcere si a scos un timp foarte bun.

Ceasul meu a masurat 14km in total cu un timp total de  5 ore si 10 minute. O distanta frumoasa, o noua limita atinsa. Dar, mai pretios ca orice altceva, sa stai dupa cursa la soare si sa povestesti cu prieteni dragi.

la finalul celor 14k


Omul si caiacul

Am constatat ca imediat dupa ce am plecat inapoi spre coada lacului, impreuna cu cei din concurs, un caiac s-a apropiat de mine si  nu a mai plecat. Se tot uita lung la mine, iar din cind in cind ma intreba daca e totul ok.

Cind pleca, venea alt caiac, si tot asa. Uneori era atit de aproape incit ma incomoda, aveam senzatia ca o sa dau in caiac. Initial nu i-am bagat in seama, dar dupa ce a trecut o ora si nu a mai plecat, am inceput sa ma gindesc ca poate sint ultimul si asa e protocolul, sa stea cu ultimul.

La un moment dat am vazut ca am depasit un concurent, deci sigur nu eram ultimul, dar caiacul tot nu a plecat de linga mine … Am terminat cursa fara sa imi dau seama de ce se tot aglutinau aia pe linga mine.

Dupa ce m-am intins la soare si am inceput sa povestesc cu diversi prieteni, unii imi ziceau ca arat foarte rau, ca-s palid, etc, dar tot nu m-am prins care e baiul.
Intr-un final imi zice unul ca-s alb la fatza, de parca as fi mort, si atunci mi-a picat fisa….


 
cu crema asta ma dadusem pe toata fatza

Mai tineti minte poza asta de la TDG ? Si acolo se tot uita lumea la mine mirata si eu nu pricepeam de ce. Mi-au facut si poza si mi-au zis ca arat ca un clovn, dar tot nu m-am prins pina nu am vazut poza.

Misterul e in crema de protectie solara. Nush ce dracu au bagat in ea, probabil vopsea lavabila, ideea e ca atunci cind ma dau cu ea devind alb ca un cadavru, iar ea nu intra in piele. Si asta nu e tot, chiar daca incerc sa ma sterg cu ceva, nu mai vine jos porcaria aia.

Ei bine, dintr-o data mi-am dat seama ca cei din caiace erau speriati ca o sa mor dracului in lac. Va dati seama, vad pe unul inotind intr-o proba de 6500m, alb la fatza ca varul …
De aceea stateau atit de aproape de mine si ma intrebau din cind in cind daca sint ok. Iar cum eu nu raspundeam, se apropiau foarte tare sa vada daca chiar sint viu sau am murit si mai dau in mod reflex din miini …

Mi-am cumparat alta crema de protectie si pe aia nu o sa o mai folosesc. Constat ca speriu lumea cu ea, si nu e frumos … Inca nu o arunc, poate zugravesc in toamna si ar fi foarte buna la asa ceva.

 
daca e cu 13, e de bine



Mai fac vreodata ghidusia asta ?

Cu mare probabilitate da. Cind ma gindesc la treaba asta ma pufneste risul, iar pentru mine e suficient. Daca e distractiv, e bun.

Dupa ce am terminat, mai multi prieteni au venit la mine si s-au aratat interesati ca anul viitor sa vina si ei. Cu cit mai multi, cu atit mai distractiv. Si sa nu uitam ca Traversarea Tarnitei a aparut dupa ce citiva prieteni au trecut lacul, de distractie, deci … sint sanse ca in viitor sa apara si proba dubla, nu ?


2 comentarii:

  1. Dragule, eu la anul ma gandesc sa ma bag cu voi la o dubla, ca sa nu mai fiu nevoit sa am grija de punga cu alimente. Ovidiu

    RăspundețiȘtergere
  2. Genial ! Vio a spus la fel, ca la anu vine si ea cu noi, sa nu mai frece menta cu kiturile de concurs :D

    Asa ca am o idee, la anul rugam vreo 10 persoane sa ne ajute, ca sa fim foarte multi peste 2 ani :D

    RăspundețiȘtergere