duminică, 19 aprilie 2015

Maraton Cluj 2015




42.2km alergare pe sosea

Terminat in 3 ore si 41 minute




Sofroniada

            Alergarea pe plat are farmecul ei, dar, pentru mine, nu se compara cu alergarea pe dealuri si munti. Totusi, fiind un maraton international la Cluj e cam greu sa rezisti tentatiei de a alerga pe strazile pe care de atitea ori te plimbi cu masina. Are un farmec aparte sa treci cu masina pe o strada si sa iti aduci aminte ca ai alergat pe acolo.

            Cel mai bun timp obtinut pina acum la un maraton a fost 4:13 la Barcelona. Anul trecut la Cluj am facut mai mult de patru ore jumate, un strop daca mai intirziam gaseam stadionul inchis :D

            Cum am ajuns sa ne antrenam cu Tudor Sofron nu mai tin minte … Poate ca daca mi-as chinui neuronul mai tare as obtine un raspuns, dar e mai poetic asa, sa nu se stie cind a inceput povestea.

            Dar sa revenim la Sofroniada …  Cindva in negura timpului astrele s-au aliniat si Sofron ne-a antrenat  :D  S-a terminat cu alergatul neorganizat, cu distantele stabilite dupa numarul de stele de pe cer si viteza stabilita dupa temperatura de afara. Au aparut sprinturile, tempo-urile, long run-uri cu bucati incluse si cu fast finish, tot felul de ghidusii care-ti duc pulsul la cer si neuronul la pamint.

            Nu mai alergam doar in zilele care se divideau cu treispe ci au aparut trei antrenamente clare pe saptamina. Luni viteza, miercuri tempo iar simbata long run. Poezia in metru antic s-a transformat in poezie cu rima.

            Cert e ca treptat viteza a inceput sa creasca, si nu numai un strop ci semnificativ de mult (Initial, evident, am banuit ca s-a stricat ceasul). Se pare ca prostelile astea chiar functioneaza … ca doar el a reusit sa scoata sub 3 ore la Roma.



Povestea

            In ziua concursului universul a decis sa se distreze. In ce sens ? Pai atit de mult m-am plins ca a fost cumplit de cald anul trecut, incit anul asta ne-a dat un grad dimineata la start …
Un singur grad, prapadit si ala, asa ca am luat pe mine o helanca si un tricou, urmind ca pe parcurs sa ma dezbrac daca se incalzeste.
           
            Targetul era sa scot sub 4 ore, cu un vis erotic (nedeclarat) de a scoate undeva in jur de 3:30, adica un pace mediu de 4:59. Planul era sa merg constant cu 4:59 raminind sa vad pe parcurs cit de mult il pot sustine.

            Primii 10k am reusit destul de usor sa mentin viteza constanta, dar nu atit de usor incit sa am convingerea ca pot sa o tin asa pina la final. Urmatorii 10k am reusit iar, dar deja era un efort semnificativ sa ma mentin acolo. Era clar ca nu voi putea tine ritmul pina la final, asa ca m-am relaxat si m-am bucurat de cursa, incurajind prietenii cu care ma intilneam.

Dupa kilometrul 30 a inceput sa fie destul de greu, un pace mediu de 5:04 pe cei 30km era ceva ce nu mai facusem pina atunci, iar picioarele se simteau datoare sa-mi aduca aminte ca-s taran si ca era mai bine inainte cind alergam facind glume si povestind cu lumea.
 
  Ultimii 5km am fost insotit de Horea Oarga pe tzoacla. M-a intrebat frumos daca ma deranjeaza sa ma insoteasca, am dat cuminte din cap ca nu, m-a intrebat daca ma deranjeaza daca vorbeste, am dat cuminte din cap ca nu. Eu alergam in tunelul meu iar el pedala pe linga mine. Stia in ce stare sintem dupa atita distanta, ca doar si el face din astea pe tzoacla, asa ca vorbea rar si la obiect. Mi-a prins tare bine sa-l stiu acolo, chiar daca eu nu ziceam mai nimic. In tunel se pastreaza linistea. Multumesc.

Am terminat invirteala in 3 ore 41 minute, adica cu jumatate de ora mai rapid decit timpul de la Barcelona. Un rezultat foarte bun pentru un lenes ca mine :D

De mentionat ca la final am fost pseudo paralizat. Intepeneam in orice pozitie ma opream. E misto sa alergi repede, dar corpul meu nu e obisnuit cu din astea. In concluzie la anu’ incerc un 3:30, poate merg cu spatele la final, asa cum inoata Voichita :D
 
  
 
 
Tibi Useriu

            Cind imi era greu, ma gindeam la tzacanitul de Tibi, care a plecat in alergare de la Tasuleasa spre Cluj cu o seara inainte, ca ce fain ii  ;)

            Adevarul e ca e scumpa benzina si ideea foarte misto. Sa faci 175km pina la Cluj dupa care sa bagi maratonul pe post de recovery e o idee de vis.

L-am vazut pe traseu cind eu eram la kilometrul 33 si mi-a fost clar ca e in tunel si el. Privea in punct fix si isi vedea de alergarea lui, flancat de multi sustinatori. In fata la Opera Maghiara s-a format un grup de suport extrem de vesel, cu multe pancarte, care incurajau frenetic pe toti cei care alergau.

            A ajuns pe stadion la putin timp dupa ce s-a dat startul maratonului. Cei de la ambulanta i-au facut un control rapid si au decis ca trebuie internat de urgenta pentru ca e pe moarte. Cica nu e normal sa ai puls 50 dupa ce ai alergat 175km… Doar ca in cele 5 minute cit statuse jos corasonul lui se odihnise deja. Alt aluat, mon cher …

            Le-a explicat politicos ca daca nu il lasa sa plece o sa iasa pe geam sa isi termine maratonul, asa ca in final l-au lasat sa plece, dupa ce Horatiu le-a explicat ca a semnat ca alearga pe raspunderea lui si ca fiecare are dreptul sa moara asa cum isi doreste :D

            A dus eroic pina la capat cei 215 km stringind o gramada de bani pentru o fundatie ce ajuta copiii ce au nevoie de dializa. A plecat cu 42 la pantof si a terminat cu 45 si a slabit vreo 11 kilograme in cele 29 ore de alergare. Dragilor care vreti sa slabiti rapid, avem solutie pentru voi … De cind va tot zic ca se poate …

A fost premiat pentru efortul depus iar discursul lui a fost extrem de emotionant.

In toamna vine si el la TDG, sa alerge 330km prin Alpi. Vom fi patru anul acesta. De vis … Ce planuri are nu va spun, o sa va spuna el cind o sa aiba chef.

O zi inaltatoare pentru toti.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu